Et år er netop gået, og i den forbindelse dykker vi ned i en række spændende data fra 2022. Data, der kan fortælle lidt om online dating-tendenser i det netop forgangne år. Ligeledes bringer vi en række perspektiver omkring dette emnefelt fra talsmænd fra Dating.dk, Single.dk og Mitdating.dk.
I anledning af et nyt års komme dykker vi her hos FindEnKæreste.dk ned i lidt spændende Google Analytics- og Google Search Console-data fra det forgange år.
Dette vil vi gøre med henblik på at spore og isolere en række tendenser inden for online dating anno 2022.
Datasæt tager udgangspunkt i omkring 100.000 besøgende
Jævnfør Google Analytics var omkring 100.000 danskere forbi FindEnKæreste.dk i 2022.
Vores primære datasæt vil tage udgangspunkt i netop disse 100.000 besøgende. Dog vil vi også hente en række data fra Google Search Console.
Oversigter over sugardating-, sexdating- og datingsider har trukket flest besøgende
Den landingsside af alle vores landingssider, der var mest velbesøgt i 2022, var vores informationsside om sugardating.
En landingsside, der dels informerer – og advarer imod – at praktisere sugardating, hvis man ikke er 100 procent indstillet på, hvad denne datingform indebærer. Ydermere indeholder landingssiden en oversigt over de mest populære sugardating-sider.
De næstmest besøgte landingssider i 2022 var vores oversigter over henholdsvis:
Derudover oplevede vi i løbet af 2022 stor interesse for vores artikel om, hvordan en forelsket mand opfører sig, samt vores artikel omhandlende 10 tegn, der kan afsløre, hvorvidt en fyr er interesseret i en eller ej.
Herunder følger en samlet oversigt over vores 10 mest populære artikler i 2022 baseret på antal sidevisninger.
Hvilken artikel? | Sidevisninger (2022) |
https://findenkaereste.dk/sugardating/ | 20,109 |
https://findenkaereste.dk/datingsider/ | 19,280 |
https://findenkaereste.dk/sexdating/ | 11,889 |
10,064 | |
9,607 | |
7,024 | |
6,772 | |
https://findenkaereste.dk/ | 5,522 |
https://findenkaereste.dk/senior-dating/ | 5,259 |
4,109 |
Hvem besøgte vores oversigter?
I det følgende dykker vi ned i demografiske data omkring de besøgende, der i 2022 besøgte vores oversigter over henholdsvis sugardating-, sexdating- og datingsider.
Demografiske data om vores besøgende med interesse for sugardating
Herunder følger et skema for, hvordan vores 2022-besøgende af vores oversigt over sugardating-sider aldersmæssigt fordelte sig.
25-34 år | 20,67% |
45-54 år | 19,21% |
35-44 år | 19,13% |
65+ år | 17,06% |
55-64 år | 13,38% |
18-24 år | 10,54% |
I det følgende fremgår kønsfordelingen for samme gruppe:
Mænd | 66,21% |
Kvinder | 33,79% |
Demografiske data om vores besøgende med interesse for almindelige datingsider
Herunder følger et skema for, hvordan vores 2022-besøgende af vores oversigt over de mest populære datingsider aldersmæssigt fordelte sig:
45-54 år | 25,14% |
65+ år | 21,41% |
55-64 år | 17,09% |
35-44 år | 16,21% |
25-34 år | 14,14% |
18-24 år | 6 % |
Ovenstående data indikerer, at interessen for datingsider i 2022 var størst blandt de midaldrende og de ældre segmenter.
I hvert fald er det særligt disse segmenter, som via Google – hvor de fleste af vores besøgende kom via i 2022 – har søgt efter ‘datingsider’, ‘dating sider’ eller lignende og i den forbindelse er endt hos os, hvor de har benyttet vores oversigt til at skabe et overblik over det samlede udbud datingtjenester.
Herunder følger en oversigt over den kønsmæssige fordeling for de besøgende, der i 2022 var forbi vores landingsside, der indeholder en oversigt over de mest populære datingsider:
Mænd | 74,90% |
Kvinder | 25,10% |
Vores data indikerer, at det særligt har været mændene, der har været interesserede i at skabe et overblik over diverse datingsider.
Demografiske data om vores besøgende med interesse for sexdating
Herunder følger et skema, hvor det fremgår, hvordan vores 2022-besøgende af vores oversigt over de mest populære sexdating-sider aldersmæssigt fordelte sig.
55-64 år | 27,49% |
65+ år | 17,61% |
45-54 år | 16,98% |
35-44 år | 16,46% |
25-34 år | 14,45% |
18-24 år | 7,01% |
Vores data antyder, at det særligt har været senior-segmentet, der har prøvet lykken i forhold til at søge sexdates online i 2022.
Det kan dog ikke afvises, at de yngre segmenter ikke har haft det samme research-behov som de ældre. Altså det er ikke usandsynligt, at de yngre segmenter allerede har haft kendskab til platforme, hvorigennem de har kunnet sexdate, mens et flertal tilhørende de ældre segmenter ikke på forhånd har haft dette kendskab.
Herunder følger en oversigt over, hvordan de besøgende af den førtomtale oversigt over sexdating-sider kønsmæssigt fordelte sig i 2022:
Mænd | 67,11% |
Kvinder | 32,89% |
Også når det kommer til søge information om sexdating har mændene – jævnfør vores data – haft førertrøjen i 2022.
Danskerne googlede markant hyppigere ‘sugardating’ end ‘datingsider’
Via vores Google Search Console-konto kan vi se det samlede antal Google-søgninger i 2022 på en masse forskellige søgeord relateret til online dating, og noget, der springer særligt i øjnene på os , når vi kigger på vores Google Search Console-data, er, at danskerne i det forgangne år søgte langt hyppigere på ord som ‘sugardating’ og ‘sexdating’ end på ord som ‘datingsider’ samt ‘dating sites’.
Herunder følger en rangeret oversigt over det samlede antal søgninger på en række ord relateret til online dating i perioden 1. januar – 31. december 2022.
Søgeord | Antal søgninger |
sugardating | 327.521 |
senior dating | 77.684 |
dating sider | 58.930 |
sexdating | 31,083 |
sex dating | 26.246 |
gratis dating | 24.972 |
sugar dating | 19.504 |
dating sites | 11.711 |
datingsider | 9.937 |
Hvad forklaringen på, at der i løbet af 2022 har været omkring 6 gange så mange søgninger på ‘sugardating’ som på ‘dating sider’, ved vi ikke med sikkerhed.
Et forsigtigt bud kunne være, at der i 2022 var en række fine TV-udsendelser, der kastede lys over sugardating-fænomenet og skyggesiderne forbundet med denne datingform, og det er ikke usandsynligt, at disse udsendelser har ansporet en del seere til at foretage Google-søgninger på ord som ‘sugardating’ og ‘sugar dating’ med henblik på at opnå øget indsigt i fænomenet.
Hvad siger talsmænd fra de førende datingsider om tendenserne for online dating anno 2022
Med henblik på at belyse undersøgelsesfeltet – altså online dating-tendenser anno 2022 – har vi rettet henvendelse til talsmænd fra MitDating.dk, Dating.dk og Single.dk for at høre om deres observationer omkring og erfaringer med udviklingen inden for online i det forgangne år.
Flere dater via mobilen
Hos MitDating.dk har man samlet set oplevet en lille vækst i antallet af medlemmer i 2022 sammenlignet med 2021.
MitDating.dk’s talsmand beretter i den forbindelse om, at en klar og tydelig tendens, de oplever, er, at flere og flere er bruger MitDating.dk via mobilen frem for computeren.
Talsmanden fra Mitdating.dk fortæller ligeledes, at de i 2022 har set stor spredning i forhold til alder, hvad angår deres brugerbase.
Herunder følger en graf, der viser hvordan medlemmerne på nuværende tidspunkt aldersmæssigt fordeler sig hos MitDating.dk.
Seriøsitet er vigtigt hos Dating.dk’s brugere
Hos Dating.dk har man i det forgangne år lavet en brandundersøgelse, og denne viser blandt andet, at det absolut vigtigste for Dating.dk’s brugere er, at de andre medlemmer er seriøse.
Derudover beretter vores talsmand fra Dating.dk om, at mere end 10 personer dagligt har fundet kærligheden via Dating.dk i 2022.