Betaler du mere for Tinder Gold end dine venner?

Det er ikke sikkert, at du skal betale det samme for Tinder Gold, som dine venner skal. Tinder opererer nemlig med noget, der kaldes personaliserede priser.

Hos Tinder, der indiskutabelt er en af verdens største datingapps, er det muligt at opgradere sin profil, hvis man ønsker ekstra fordele, såsom ubegrænsede likes samt muligheden for at se, hvilke profiler der har liket ens egen profil.

I skrivende stund opererer Tinder med tre forskellige premium-pakker – nærmere bestemt Tinder +, Tinder Gold og Tinder Premium. 

Ovenstående er de fleste, der benytter Tinder bekendte med. Hvad mange Tinder-brugere til gengæld ikke er bekendte med, er, at Tinder opererer med personaliserede priser, hvilket eksempelvis betyder, at min pris for at opgradere til Tinder Gold ikke nødvendigvis er den samme som din.

Hvad er personaliserede priser?

“Nogle virksomheder bruger profilering og automatiseret behandling af persondata til at vise forskellige priser til forskellige forbrugere, som kigger på de samme varer og ydelser. Det kaldes personaliserede priser. Personaliserede priser kan anvendes for at sælge en vare til den højeste pris, som virksomheden tror, at den enkelte forbruger vil være villig til at betale.”

Kilde: Forbrugerombudsmanden

Bevismateriale

Når man som os kommer med påstanden om, at Tinder benytter sig af personaliserede priser, skal denne naturligvis dokumenteres. Noget, som vi dog også kan klare uden besvær. 

Dels er det – at Tinder opererer med personaliserede priser – noget, der er blevet diskuteret flere gange på Reddit, men det er også et emne, der dels har været genstand for en række undersøgelser, lige såvel som det er blevet beskrevet af flere udenlandske medier

Hvis du dykker ned i ovenstående kilder, vil du erfare, at samtlige kilder er engelsksprogede, hvilket formentlig vil få dig til at skeptisk løfte pegefingeren og komme med følgende indvending: Ja ja, men er priserne for danske brugere også personaliserede?

Og det kan vi svare ja til. 

I forbindelse med vores research til denne artikel rakte vi nemlig ud til ni danske Tinder-brugere for at høre, hvad de betalte – eller hvad de skulle betale – for Tinder Gold. 

Den person, der skulle betale mindst, skulle betale 155 kroner pr. måned for Tinder Gold, mens den person, der skulle betale mest, skulle betale omkring 100 kroner mere månedligt. Vedkommende pris lød nemlig på 255 kroner pr. måned.

Herunder følger en oversigt over Tinder Gold-priser for vores kilder, hvor vi har medtaget informationer om alder og køn:

  • Kvinde, 30 år: 155,42 kroner pr. måned
  • Kvinde, 33 år: 215 kroner pr. måned
  • Mand, 30 år: 215 kroner pr. måned
  • Mand, 31 år: 215 kroner pr. måned
  • Mand, 33 år, 215 kroner pr. måned
  • Mand, 33 år: 215 kroner pr. måned
  • Mand, 33 år: 199 kroner pr. måned
  • Mand, 34 år: 169,42 kroner pr. måned
  • Mand, 36 år: 255 kroner pr. måned.

Hvad er afgørende for størrelsen på ens pris?

Det er desværre ikke så ligetil at svare på, hvilke forhold der påvirker den pris, som den enkelte bruger skal betale for Tinder Gold. 

I et studie – foretaget af Mozilla – kigges der nærmere på, hvorvidt følgende forhold spiller en rolle for prissætningen: Alder, race, køn og seksuel orientering. 

Studiet fandt ikke nogen signifikante statistiske beviser for, at prisforskellene med sikkerhed baserede sig på et eller flere af ovenstående forhold.

Dog fremgår det af studiet, at Tinder Plus – som er det billigste af de tre premum-abonnementer – generelt set var dyrere for de ældre brugere af appen. 

Ligeledes antydes det i studiet, at heteroseksuelle brugere generelt præsenteres for højere priser end brugere, der tilhører LGBTQ-segmentet.

Ydermere antydes det, at mandelige brugere generelt set præsenteres for højere priser end kvindelige brugere.

Hvad siger Tinder selv?

Hos FindEnKæreste.dk har vi ad flere omgange – i en periode på mere end fire år – forsøgt at få kontakt til talsmænd og marketing-folk hos Tinder, da vi blandt andet rigtig godt – ja, det kan vi lige så godt være ærlige omkring – kunne tænke os et kommercielt samarbejde med dem.

Tinder er dog en kæmpe virksomhed, og vi er blot et lille dansk foretagende – og relativt ubetydelig for deres forretning – hvorfor vi aldrig er nået længere end kundeservice-afdelingen. Det, der svarer til første bane i Super Mario 64.

Blandt andet grundet ovenstående har vi derfor ikke rakt ud til Tinder i denne omgang for at opnå indsigt i, hvilke faktorer og parametre der er afgørende, når det kommer til prissætningen. 

En yderligere årsag til vores manglende initiativ er, at andre større medier allerede har sparket døren ind og forholdt talsmænd fra Tinder de spørgsmål, som vi ønsker at stille selvsamme talsmænd.

Et af de medier er Buzzfeed News, der i 2022 forsøgte at lokke informationer ud af Tinder-ansatte omkring de personaliserede priser.  

I den henseende fortalte en Tinder-talsperson, at Tinder aldrig medtænkte følgende forhold i prissætningen: Seksuel orientering, køn, race, religion eller andre demografiske forhold. 

De forskellige priser var – ifølge talspersonen – ene og alene et resultat af tilfældige tests.

Tidligere har Tinder været åbne omkring alderens betydningen for prisen

Hvorvidt man tror på ovenstående udsagn fra Tinders talsperson eller ej, må være op til den enkelte.

Hvor om alting er, så har Tinder ikke lagt skjul på, at alder – i hvert fald førhen – har influeret på forbrugernes priser. 

I 2015 var det eksempelvis ingen hemmelighed, at adgang til premium-funktioner på Tinder var dyrere for +28/30-årige end for folk, der var yngre.

At Tinder tidligere har forskelsbehandlet på baggrund af alder har dog givet datingtjenesten en del problemer, blandt andet i form af sagsanlæg angående aldersdiskrimination.

De mange udfordringer grundet åbenheden omkring forskelsbehandlingen på baggrund af alder, som Tinder har oplevet, bærer sandsynligvis en stor del af skylden for, at Tinder ikke længere skilter med, at premium-funktionerne er dyrere at få adgang til for de ældre end de yngre. 

Noget tyder i hvert fald på, at alder stadigvæk spiller en rolle for prissætningen…

Er det overhovedet lovligt med personaliserede priser i Danmark?

I Danmark er der i sig selv ikke noget ulovligt i at vise personaliserede priser. 

Viser man personaliserede priser, er der dog en række krav, der skal imødekommes. 

En række af disse krav formuleres således af Forbrugerombudsmanden:

“Hvis en virksomhed bruger personaliserede priser, skal forbrugerne have det at vide. Det skal fremgå tydeligt, hvis en pris er personaliseret. Virksomheden skal desuden give information om, hvilke personoplysninger virksomheden bruger til at personalisere priserne.”

Hos FindEnKæreste.dk er vi desværre ikke begunstiget af at have juridiske kompetencer på holdet. Derfor må du nøjes med vores lægmandsudlægning og fortolkning af lovgivningen.

Umiddelbart er vores vurdering, at Tinder ikke gør synderligt tydeligt opmærksom på, at en brugers pris er personaliseret, når denne befinder sig på siden, hvor vedkommende kan opgradere til Tinder Gold.

I vores optik virker det ej heller til, at Tinder giver nogen som helst informationer om, hvilke personoplysninger virksomheden bruger til at personalisere priserne.

Afslutningsvist vil vi atter en gang bemærke, at vi ikke har juridiske kompetencer på holdet, hvorfor ovenstående skal læses med dette i mente. 

Ej heller kan vi afvise, at Tinder er underlagt andre krav end dem, som Forbrugerombudsmanden dikterer, da Tinder er en del af Match Group, som ikke har hovedsæde i Danmark, men derimod USA.